Κυριακή, 13 Νοεμβρίου 2016

ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ : Ένα παρεμβατικό πρόγραμμα έμφυλων δραστηριότήτων

Με αφορμή την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου πραγματοποιήσαμε στην τάξη ένα πρόγραμμα έμφυλων δραστηριοτήτων προκειμένου να εντοπιστεί η διχογνωμία που υπάρχει στις αντιλήψεις των νηπίων σχετικά με τον πόλεμο και την ειρήνη (σύνδεση του πολέμου κυρίως με το ανδρικό φύλο και της ειρήνης, της φροντίδας, της ευαισθησίας με το γυναικείο φύλο) και να αμφισβητηθεί προκειμένου να προωθηθεί η εκπαιδευση για την ειρήνη και να αποσυνδεθεί η ένοια του ανδρισμού από την επιθετικότητα και τη βία.
Αρχικά πραγματοποιήσαμε μια διερεύνηση των αντιλήψεων των νηπίων σχετικά με τον πόλεμο και την ειρήνη. Ζητήσαμε από τα νήπια  να ζωγραφίσουν ατομικά σε χαρτί τον πόλεμο και την ειρήνη, πώς θα ήταν αν ήταν άνθρωποι. Το κάθε νήπιο εργάστηκε μόνο του σε ένα απομονωμένο χώρο προκειμένου να μην επηρεαστεί από τις απόψεις των υπολοίπων.

Οι αντιλήψεις των νηπίων όπως τις ζωγράφισαν
Στη συνέχεια στην ολομέλεια κάθε νήπιο κατέθεσε την άποψη του ξεχωριστά για τον πόλεμο και τη σημείωσε σε αντίστοιχο πίνακα διπλής εισόδου σημειώνοντας αν ζωγράφισε τον πόλεμο σαν άντρα, σαν γυναίκα ή σαν άντρα και γυναίκα



Ακολούθως έγινε καταμέτρηση των αντιλήψεων των νηπίων, πόσα νήπια πίστευαν ότι ο πόλεμος αν ήταν άνθρωπος θα ήταν άντρας 
 και πόσα νήπια πίστευαν ότι ο πόλεμος αν ήταν άνθρωπος θα ήταν γυναίκα
Τα αποτελέσματα της καταμέτρησης έδειξαν, ότι ακριβώς,έχουν διαπιστώσει και οι ερευνητές, ότι η πλειοψηφία των νηπίων συνδέει τον πόλεμο με το αντρικό φύλο.
Με το ίδιο τρόπο καταγράφηκαν οι αντιλήψεις των νηπίων και για την έννοια της ειρήνης



και έγινε η καταμέτρηση των αντιλήψεων


όπως ακριβώς με τον πόλεμο έτσι και με την ειρήνη η πλειοψηφία των νηπίων τη συνέδεσε με το γυναικείο φύλο.
Προκειμένου να ανασκευάσουμε τις αντιλήψεις τους τα νήπια αρχικά κλήθηκαν να κάνουν το παρακάτω παζλ από τον πόλεμο του 1940




Στη συνέχεια είδαμε σχετικά βίντεο με τη συμβολή των γυναικών στην αντίσταση στον πόλεμο του 1940.
Συζητήσαμε για τη συμβολή των γυναικών στον πόλεμο του 1940, τη γενναιότητά τους, την αυτοθυσία τους, τον ηρωισμό τους.
Είδαμε μια παρουσίαση με εικόνες πολέμου και ειρήνης και συνειδητοποιήσαμε, ότι τόσο οι άντρες όσο και οι γυναίκες διακρίνονται για τη γεναιότητά τους, την αυτοθυσίας τους σε καιρό πολέμου και το ίδιο σε καιρό ειρήνης για τη φροντίδα του ςκαι την ευαισθησία τους. Τόσο οι γυναίκες όσο και οι άντρες μπορούν να κάνουν τις ίδιες εργασίες σε πόλεμο και ειρήνη.

και προχωρήσαμε σε δραματοποίηση σκηνών από τον πόλεμο. Τα κορίτσια και τα αγόρια κατασκεύασαν όπλα και ξεκίνησαν να πολεμούν στο βουνό

 οι γυναίκες ετοίμασαν πολεμοφόδια και τρόφιμα
αλλά με αντιστροφή ρόλων τα μετέφεραν στο βουνό άντρες στην πλάτη τους για να συνειδητοποιήσουν το πόσο δυνατές φάνηκαν οι γυναίκες της Ηπείρου στον πόλεμο.

Παρομοίως δραματοποίησαν μία σκηνή ειρήνης μια οικογένειας στο σπίτι που τρώει με τα παιδιά της
Ο μπαμπάς φροντίζει εξίσου με τη μαμά τα παιδιά


Στη συνέχεια τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες με κλήρωση (κάθε παιδί  πήρε μέσα από το σακουλάκι μία λέξη ειρήνη ή πόλεμος ) και δημιουργήθηκε η ομάδα της ειρήνης και του πολέμου. Η ομάδα της ειρήνης κλήθηκε να αποτυπώσει την ειρήνη ως άνθρωπο


 και η ομάδα του πολέμου τον πόλεμο


Ο πόλεμος και η Ειρήνη
Προκειμένου να αξιολογήσουμε την επίτευξη των στόχων του προγράμματος προχωρήσαμε σε μία άλλη δραστηριότητα ψηφοφορίας όπου τα παιδιά θα έπρεπε να αντιστοιχίσουν συγκεκριμένες δραστηριότητες με ένα από τα δύο φύλα ή και τα δύο. Για το λόγο αυτό έκοψαν τις φιγούρας ενός άντρα, μιας γυναίκας και ενός άντρα και μιας γυναίκας.
Ανάλογα με τη φωτογραφία που έβλεπαν στον πίνακα ή τα λόγια που τους έλεγα έπρεπε να απαντήσουν σηκώνοντας την αντίστοιχη εικόνα.
Στη συνέχεια κατέγραφαν το σύνολο των απαντήσεων  σε πίνακα διπλής εισόδου

Εντυπωσιακή η αλλαγή στις αντιλήψεις τους, όπου η πλειοψηφία πλέον πίστευε ότι οι συγκεκριμένες δραστηριότητες και αξίες ΄συνδέονται τόσο με άντρες όσο και με γυναίκες.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου