Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2016

"Οταν ο Pablo Picasso συνάντησε τον Αλέκο Φασιανό, με αφορμή τον πόλεμο και την ειρήνη" ( Picasso, μέρος γ΄)

Στα πλαίσια του 1ου ταξιδιού μας και τη γνωριμία μας με τα έργα του Picasso, τα παιδιά στάθηκαν στον πίνακα  "Guernica", που τους έκανε ιδιάιτερη εντύπωση. Αφού σχολιάσαμε τα χρώματα, εντοπίσαμε τις φιγούρες που απεικονίζονται και κάναμε υποθέσεις για τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, τους έδωσα κάποιες σχετικές με τον πίνακα πληροφορίες, τονίσαμε τον τρόπο με τον οποίο ο ζωγράφος θέλησε να περάσει το μήνυμά του για τον πόλεμο και βρήκαμε τα χρώματα του πολέμου. Έτσι τα παιδιά κατανόησαν μέσα από την τέχνη τα δεινά του πολέμου και το μήνυμα: "Οχι στον πόλεμο, Ναι στην ειρήνη".


Στη συνέχεια αφού ο καθένας είπε την άποψή του για τον πόλεμο κλήθηκε να την αποτυπώσει στο χαρτί με μία ζωγραφιά και να γράψει την λέξη "πόλεμος".  Κατόπιν πήγαμε στον Η/Υ ώστε να σκανάρουμε τις ζωγραφιές, να τις αποθηκεύσουμε στην επιθάνεια εργασίας σε φάκελο με το όνομα "πόλεμος" που πληκτρολόγησαν τα παιδιά εντοπίζοντας τα πλήκτρα με το κάθε γράμμα και να δημιουργήσουμε στο movie maker το αντιπολεμικό μας βιντεάκι.









Κατόπιν ζωντάνεψαν τον πίνακα αναπαριστώντας τον με τον δικό τους τρόπο και πράγματι ήταν πολύ επιτυχημένο. Μέτρησαν άτομα, ζώα, παρατήρησαν τη στάση του κάθε σώματος και την έκφραση του κάθε προσώπου, τη θέση τους στον χώρο και προσπάθησαν με μεγάλη επιτυχία να το αποδώσουν ζωντανά.
 Δραματοποίησαν τον πίνακα, δημιουργώντας διαλόγους, εκφράστηκαν λεκτικά και εξωλεκτικά και στη συνέχεια έπαιξαν με τις χάρτινες φιγούρες του πίνακα (από τον ιστότοπο: e-children.blogspot.com) αφού πρώτα τις χρωμάτισαν και τις έκοψαν. Στη συνέχεια τις τοποθέτησαν σε μαύρο κάνσον ώστε να συνθέσουν τη δική τους "Guernica".


Ύστερα χρησιμοποιώντας τα χρώματα του πολέμου, χρωμάτισαν και απέδωσαν τον πίνακα του Picasso με τον δικό τους τρόπο σε ατομικό επίπεδο. Ενδεικτικά κάποια από αυτά:






 Στο πρωινό πρόγραμμα βρήκαν και ομαδοποίησαν εικόνες πολέμου και ειρήνης και στη συνέχεια χρησιμοποιώντας τα χρώματα του πολέμου και της ειρήνης που προαναφέραμε, χωριστήκαν σε 2 ομάδες και δημιουργήσαν δύο κολάζ.
Στη συνέχεια κάναμε συγκρίναμε την Guernica με τον άλλον πίνακα του Picasso "το κορίτσι και το περιστέρι", βρήκαμε τους συμβολισμούς και τα μηνύματα και παίρνοντας στοιχεία του αρχικού πίνακα, φτιάξαμε τον δικό μας με τίτλο "το παιδί και το περιστέρι". Τα παιδιά κλήθηκαν να συμπληρώσουν τον πίνακα βάζοντας στη θέση του κοριτσιού τον εαυτό τους να κρατά το περιστέρι της ειρήνης. Στη συνέχεια αφού κάλυψαν το μισό χαρτί με κομματάκια από εφημερίδες και το υπόλοιπο το χρωμάτισαν με νερομπογιές, κόλλησαν τη φιγούρα τους. Το αποτέλεσμα τους ενθουσίασε!
 
Το φύλλο εργασίας που έφτιαξα για τη δραστηριότητα αυτή:
















Στη συνέχεια έδειξα στα παιδιά κάποια έργα του Αλέκου Φασιανού και χάρηκαν όταν κατάλαβαν από το όνομα, ότι μιλούσαμε πλέον για έναν Έλληνα ζωγράφο. 

Με ρώτησαν σε ποια πόλη γεννήθηκε κι έτσι περιηγηθήκαμε στον χάρτη της Ελλάδος και βρήκαμε την Αθήνα τη γενέτειρα του ζωγράφου. Βρήκαμε λοιπόν, την ευκαιρία να κάνουμε ένα εικονικό ταξίδι στην Ελλάδα και την Αθήνα, μέσα από εικόνες του διαδικτύου. Γνωρίσαμε την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα, αναφερθήκαμε στην Αρχαία Ελλάδα και φυσικά στη Σημαία της χώρας μας. Τους συμβολισμούς των χρωμάτων της και του αριθμού των γραμμών της. Συλλαβίσαμε το "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ", μετρήσαμε τις συλλαβές και τις βάλαμε στη σωστή σειρά για να ανασυνθέσουμε τις λέξεις. Αναφερθήκαμε στις έννοιες ελευθερία, ειρήνη και δημοκρατία.
Εντοπίσαμε τα στοιχεία της Ελλάδας και της Ειρήνης σε πίνακες του Φασιανού, όπως ο "νέος σημαιοφόρος". Τα παιδιά εντόπισαν το εθνικό μας σύμβολο, την σημαία, τον κίονα που παραπέμπει στην αρχαία Ελλάδα αλλά και τα φτερά που τα παραλλήλισαν με το σύμβολο της ειρήνης, το περιστέρι.
 Συνεχίσαμε με τη δική μας απόδοση του έργου του Φασιανού, κάνοντας παρεμβάσεις στα χρώματα σύμφωνα με τις προτιμήσεις και τη φαντασία των παιδιών. Ο πίνακας μας βοήθησε στο να θυμηθούμε τα είδη των γραμμών και ζητήθηκε από τα παιδιά να πατήσουν σε αυτές και να τις ακολουθήσουν χρωματίζοντάς τες με κηρομπογιές













Επίσης, σας παραθέτω ένα φύλλο εργασίας που δημιούργησα για όποιον θέλει να κάνει δραστηριότητα συμπλήρωσης του πίνακα.
Έπειτα φτιάξαμε μια καρδιά με την ελληνική σημαία για να δείξουμε πόσο αγαπάμε την χώρα μας που είναι και η χώρα του ζωγράφου.   Η κατασκευή έγινε με μπιλίτσες από γκοφρέ χαρτί που κάναν τα παιδιά ώστε να βελτιώσουμε και την λεπτή κινητικότητα.Την κατασκευή την πήραν στο σπίτι τους.



Συνεχίσαμε βρίσκοντας πολλά κοινά στοιχεία και θέματα σε έργα του Φασιανού με άλλα του Pablo Picasso, όπως:  ο πόλεμος, η ειρήνη, το περιστέρι. Έτσι ο Picasso συνάντησε τον Φασιανό...Και αυτό που συνειδητοποίησαν επιπλέον τα μέσα από την προσέγγιση αυτή ήταν το πως άνθρωποι διαφορετικοί, από διαφορετικές χώρες και με διαφορετικές γλώσσες, ασχολούνται κι ενδιαφέρονται για τα ίδια θέματα και εκφράζονται με μια κοινή γλώσσα, κατανοητή από όλους τους ανθρώπους της γης, τη γλώσσα της ζωγραφικής και της τέχνης γενικότερα. Μια γλώσσα χωρίς σύνορα και περιορισμούς.
Συγκρίναμε τα παρακάτω έργα:
Picasso
                                                                          Φασιανός

 Καθώς και αυτά:



Στη συνέχεια είχαμε την ιδέα να αποτυπώσουμε αυτή την συνάντηση σε ένα δικό μας ομαδικό έργο. Πήραμε λοιπόν το περιστέρι του Picasso, το χρωματίσαμε και δημιουργήσαμε ένα έργο με τον τρόπο του Φασιανού όπως στον πίνακά του "πουλιά" και να το αποτέλεσμα:



 Τα έργα μας στόλισαν τον τοίχο

Κατασκευάσαμε τρισδιάστατα περιστέρια κόβωντας το περίγραμμα από ένα απλό πατρόν περιστεριού και διπλώνοντας σαν φυσαρμόνικα ένα χαρτί Α4 το οποίο μετά περάσαμε μέσα από το περιστέρι ώστε να γίνουν τα φτερά του.
Το πατρόν
 

Τραγουδήσαμε τα τραγούδια "Αν όλα τα παιδιά της Γης", το "Ν΄αγαπάς..." και
 "τα ραφτικά της γιαγιάς" και είδαμε τα βιντεάκια τους στο youtube.





Συνεχίσαμε με ένα παραδοσιακό παιχνίδι από τα παιδικά μου χρόνια, το "Πόλεμος και Ειρήνη". Το παιχνίδι παίζεται κάπως έτσι, μια και υπάρχουν και διάφορες παραλλαγές: Τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ισάριθμες ομάδες.  Τα μέλη της κάθε ομάδας πιάνονται χέρι - χέρι και στη συνέχεια οι 2 ομάδες στήνονται αντικριστά. Η μία ομάδα είναι είναι ο Πόλεμος και η άλλη η Ειρήνη, εναλλάξ. Τότε η μία ομάδα φωνάζει στην άλλη: 
- Εμείς έχουμε πόλεμο!
- Κι εμείς έχουμε ειρήνη, απαντά η άλλη.
- Και ποιον θέλετε;
Τότε η ομάδα που έχει πόλεμο διαλέγει έναν παίκτη της αντίπαλης ομάδας ο οποίος προσπαθεί τρέχοντας με φόρα να σπάσει την αλυσίδα που έχουν δημιουργήσει με τα χέρια τους σφικτά πιασμένα οι παίκτες της ομάδας του Πολέμου. Αν τα καταφέρει παίρνει έναν παίκτη αυτής της ομάδας στη δική του. Αν όχι γίνεται ο ίδιος αιχμάλωτος της της αντίπαλης ομάδας.
Η ομάδα που θα σπάσει περισσότερες φορές την αλυσίδα της άλλης ομάδας και θα πάρει τους περισσότερους παίκτες είναι η νικήτρια.





Και τέλος, ολοκληρώσαμε το μεγάλο μας αυτό ταξίδι με τον καλύτερο δυνατό νομίζω τρόπο,
  • παρακολουθώντας την υπέροχη ταινία  "ΕΙΡΗΝΗ, η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα".



  • και παίζοντας  κουκλοθέατρο: "το κανόνι της Ειρήνης"

Εμείς συνεχίζουμε με το επόμενό μας ταξίδι και σας περιμένουμε να μοιραστούμε μαζί τις εμπειρίες μας!!!


3 σχόλια: