ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ: «ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΑΧΡΗΣΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ!»


ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 

  • Γνωριμία με τα «άχρηστα» κι ανακυκλώσιμα υλικά και την αξιοποίηση τους
  • Καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης κι ευαισθητοποίηση των  νηπίων  για την προστασία του περιβάλλοντος με την ενεργή συμμετοχή τους στην ανακύκλωση
  • Καλλιέργεια της αξίας του εθελοντισμού 
  • Ανάπτυξη επικοινωνιακής και συνεργατικής ικανότητας
  • Ανάδειξη των δυνατοτήτων και της δημιουργικής έκφρασης των παιδιών μέσα από τις κατασκευές με άχρηστα υλικά.

 ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

  • Μαθαίνω για την ανακύκλωση  με τη συμμετοχή μας στη δράση του Δήμου Κομοτηνής «Σχολικός Μαραθώνιος Ανακύκλωσης»
  • Αγαπώ, προστατεύω το περιβάλλον και το διατηρώ καθαρό-Σεβασμός στο περιβάλλον-Η αξία της Ανακύκλωσης στη ζωή μας 
  • Μαθαίνω την ανακύκλωση μέσα από τα παραμύθια 
  • Ανακύκλωση και δημιουργική έκφραση

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

  • Βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση
  • Ομαδοσυνεργατική μέθοδος
  • Χρήση ΤΠΕ  
  • Διαθεματικότητα – Δημιουργική και ελεύθερη έκφραση

·       1η ΕΝΟΤΗΤΑ: Μαθαίνω για την ανακύκλωση  με τη συμμετοχή μας στη δράση του Δήμου Κομοτηνής 

«Σχολικός Μαραθώνιος Ανακύκλωσης»

Η συμμετοχή μας στη δράση του Δήμου Κομοτηνής "Σχολικός Μαραθώνιος Ανακύκλωσης" αποτέλεσε την αφόρμηση για την ενασχόλησή μας με το θέμα αυτό και την έναρξη ενός project που θα δίνει στα μικρά παιδιά με βιωματικό τρόπο να κατανοήσουν την έννοια και την αξία της ανακύκλωσης στη ζωή μας και να αποκτήσουν συνήθειες που θα τους αναδείξουν σε υπεύθυνους μελλοντικά κριτικά σκεπτόμενους πολίτες με ενεργό ρόλο στην αειφόρο ανάπτυξη.

Με τη δράση που υλοποιείται, επίσης, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ροδόπης, την ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. Α.Α.Ε., την ΑΦΗΣ και την ΕΕΑΑ μαθητές και εκπαιδευτικοί μαθαίνουν να ανακυκλώνουν σε ειδικούς κάδους που τοποθετήθηκαν στα σχολεία. Κάθε σχολείο θα συγκεντρώνει πόντους επιβράβευσης ανάλογα με την ποσότητα των ανακυκλώσιμων υλικών που συγκεντρώνει. Στο τέλος της δράσης όλα τα σχολεία θα επιβραβευθούν για τη συμμετοχή τους σε ειδική εκδήλωση.  

Η προσπάθεια αυτή μπορεί να ενισχύεται παράλληλα από τους γονείς: 

  • προσκομίζοντας ανακυκλώσιμα υλικά και
  • δωρίζοντας έως 100 πόντους μηνιαίως, εφόσον έχουν κάνει την εγγραφή τους στο Followgreen, https://www.followgreen.gr



1. ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Αρχικά ενεργοποιήσαμε το ενδιαφέρον των παιδιών με την προβολή εικόνων καθαρού και βρώμικου περιβάλλοντος γεμάτου σκουπίδια. Προβληματιστήκαμε, εκφράσαμε σκέψεις, υποθέσεις, προτάσεις και ξεκινήσαμε με την ανίχνευση πρότερων γνώσεων των παιδιών και τη δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη. Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το θέμα και να μάθουμε περισσότερα.

2. ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
  • Αναζητήσαμε πληροφορίες για την ανακύκλωση μέσα από το διαδίκτυο, τη σελίδα του Φωτόδεντρου http://photodentro.edu.gr/ και την επίσκεψή μας στη σελίδα του followgreen https://www.followgreen.gr. Μέσα από υπέροχα βιντεάκια, εικόνες αλλά και σχετικές ιστορίες.
ΒΙΝΤΕΟ: "Η Άννα η Ανακύκλωση"
                    "Ο Πέρι το Περιβάλλον"
                    "Η Ανακύκλωση για παιδιά"
  • Μάθαμε τι είναι η ανακύκλωση, γνωρίσαμε υλικά (χαρτί, γυαλί, πλαστικό, μέταλλο, αλουμίνιο), μάθαμε ποια είναι τα ανακυκλώσιμα υλικά, τους ειδικούς κάδουςγιατί είναι καλό να ανακυκλώνουμε και με ποιο τρόπο γίνεται αυτό (ΣΤΑΔΙΑ: Συλλογή-Αποκομιδή-Διαχωρισμός-Συμπίεση-Επαναχρησιμοποίηση). Έτσι, παρουσιάστηκε η νέα γνώση, οικοδομήθηκαν νέες έννοιες και στην ολομέλεια προχωρήσαμε στην ανακατασκευή λανθασμένων αντιλήψεων.
ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ: ΕΔΩ και ΕΔΩ
ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΣΩΣΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ: ΕΔΩ
ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ με τα οποία ασχοληθήκαμε στο πλαίσιο του προγράμματος:





3. ΕΜΠΕΔΩΣΗ/ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Προχωρήσαμε σε δραστηριότητες κατανόησης και αφομοίωσης των νέων γνώσεων από τα παιδιά μέσα από συζητήσεις, δημιουργικές συγκρίσεις με αντιπαραβολή εικόνων, εργασίες, παιχνίδια και κυρίως βιωματική δράση.
  • Αρχικά συλλέξαμε διάφορα άχρηστα υλικά/σκουπίδια που αναζητήσαμε στο Νηπιαγωγείο μας, τόσο στον εσωτερικό όσο και στον αύλειο χώρο αφού πρώτα φορέσαμε γάντια, και κάναμε έναν πρώτο διαχωρισμό σε ανακυκλώσιμα και μη. Κρατήσαμε τα ανακυκλώσιμα σε έναν κάδο ανακύκλωσης που δημιουργήσαμε από χαρτόκουτο ενώ τα υπόλοιπα τα πετάξαμε στους συμβατικούς κάδους σκουπιδιών. Έπειτα τα ταξινομήσαμε με βάση το υλικό κατασκευής τους σε αυτοσχέδιους κάδους.
  • Σχεδιάσαμε το σήμα της ανακύκλωσης που το εντοπίσαμε σε διάφορες εικόνες στο διαδίκτυο αλλά και σε συσκευασίες προϊόντων και το κολλήσαμε στον κάδο ανακύκλωσης που δημιουργήσαμε. Ζωγραφίσαμε, είδαμε τον κύκλο της ανακύκλωσης και τον κύκλο παρασκευής του χαρτιού.





  • Στη συνέχεια εντοπίσαμε ανακυκλώσιμα υλικά/αντικείμενα μέσα από εικόνες, τα κόψαμε και τα ταξινομήσαμε με κριτήριο το υλικό τους. Κατόπιν τα αντιστοιχίσαμε  στους ανάλογους κάδους συγκέντρωσης δημιουργώντας μια αφίσα.
  • Ο φίλος μας Beebot μας βοήθησε να συλλέξουμε τα ανακυκλώσιμα σκουπίδια
  • Ενημερώθηκαν οι οικογένειες των μαθητών για το πρόγραμμα, τα ανακυκλώσιμα υλικά και τον διαγωνισμό τόσο από τα ίδια τα παιδιά όσο και από ενημερωτικές επιστολές και το ιστολόγιό μας και έτσι ξεκίνησε η συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών από το σπίτι στο Νηπιαγωγείο. Λόγω του μικρού της ηλικίας εστιάσαμε περισσότερο σε πιο ασφαλή υλικά όπως το χαρτί και το πλαστικό. Και μόλις παραλάβαμε τους κάδους του followgreen ξεκινήσαμε τον διαχωρισμό των απορριμμάτων και την τοποθέτησή τους στον σωστό κάδο. Επίσης, μάθαμε για την ανακύκλωση μπαταριών και ξεκινήσαμε να τις συγκεντρώνουμε στον ειδικό κάδο της ΑΦΗΣ.
                                 
                                 
  • Δημιουργήσαμε την αφίσα της ανακύκλωσης

  • Παίξαμε ανάλογα ψηφιακά παιχνίδια που δημιουργήθηκαν με web 2 εργαλεία και εφαρμογές όπως το wordwallnet, το learningapps, το jigsawpuzzle. Τα παιχνίδια αυτά αφορούν όλες τις μαθησιακές περιοχές όπως Γλώσσα, Μαθηματικά, Παιδί και Ανθρωπογενές Περιβάλλον. Είναι δραστηριότητες drag and drop για τη σύνθεση λέξεων, εικόνων, ταξινομήσεων, αντιστοίχισης λέξεων εικόνων, σειροθέτησης εικόνων στη σωστή χρονική σειρά για την περιγραφή της διαδικασίας της ανακύκλωσης, memory game με ζευγάρια εικόνων. Εδώ ένα πακέτο δραστηριοτήτων που είχαν δημιουργηθεί κατά την παλαιότερη ενασχόλησή του Νηπιαγωγείου μας με το θέμα της ανακύκλωσης  http://2nip-komot.rod.sch.gr/anakiklosi.htm 
  • Απολαύσαμε μια διαδραστική διαδρομή με δραστηριότητες και υλικό που δημιουργήθηκαν σε παρελθόντα χρόνο κατά την ενασχόληση του Νηπιαγωγείου μας με το ίδιο θέμα και είχαν συγκεντρωθεί σε ένα διαδραστικό genially από τη συνάδελφο Σουλτάνα Τσιγγίδου βοήθησαν και στην φετινή υλοποίηση του προγράμματος.


ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΛΙΚΟΥ, ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ, ΟΜΑΔΟΠΟΙΗΣΗ, ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ, ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ












 4. ΜΕΤΑΓΝΩΣΗ
Αντιπαραβολή αρχικών αναπαραστάσεων με τις νέες γνώσεις που αποκτήθηκαν και εικαστικές δημιουργίες με ανακυκλώσιμα υλικά και μετατροπή ανακυκλώσιμων οικιακών απορριμμάτων σε νέα αντικείμενα.

  • Δημιουργία της δικής μας "ΑΝΑΚΥΚΛΟΥΠΟΛΗΣ" με αφορμή την διδακτική αξιοποίηση της ιστορίας της "ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗΣ". Έτσι ανακυκλώσιμα ντενεκεδάκια, μπουκάλια και ρολά από χαρτί τουαλέτας ή κουζίνας μεταμορφώθηκαν στους υπέροχους κατοίκους της Ανακυκλούπολής μας αλλά και στους φανταστικούς ήρωες της ιστορίας που δημιουργήσαμε.
  • Δώσαμε ζωή στα σκουπίδια μας! Τα ανακυκλώσιμα και οικολογικά υλικά αξιοποιήθηκαν και μεταμορφώθηκαν και σε πολλές άλλες ευφάνταστες εικαστικές δημιουργίες κατά τη διάρκεια του προγράμματος που διέτρεχε διαθεματικά και τις υπόλοιπες θεματικές μας ενότητες. έτσι μπουκάλια, βαζάκια, κονσέρβες, τενεκεδάκια μεταμορφώθηκαν σε κούκλες, ανθοδοχεία, μολυβοθήκες κ.ά. Η αλήθεια είναι ότι η ιδέα της ανακύκλωσης και της προστασίας του περιβάλλοντος εντυπώθηκε βαθιά στο νου και την ψυχή μας και αποτέλεσε έμπνευση για πολλές δημιουργίες κατά την ενασχόλησή μας με διάφορες θεματικές ενότητες. Έτσι τα παιδιά είχαν πάντα υπέροχες ιδέες για δημιουργίες με οικολογικά και φυσικά υλικά και μετατροπής άχρηστων ανακυκλώσιμων υλικών σε κάτι άλλο. Μια γεύση από κάποιες από τις ιδέες και τις κατασκευές μας τόσο κατά τη διάρκεια της δια ζώσης εκπαίδευσης όσο και της εξ αποστάσεως.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ/ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ




                             
ΠΑΣΧΑΛΙΝΕΣ/ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΠΕΤΑΛΟΥΔΕΣ ΑΠΟ ΦΙΛΤΡΑ ΚΑΦΕ
ΔΕΝΤΡΑ, ΜΕΛΙΣΣΕΣ, ΠΑΣΧΑΛΙΤΣΕΣ ΑΠΟ ΡΟΛΑ



ΠΑΡΑΔΟΣΗ/25η ΜΑΡΤΙΟΥ


ΧΑΡΤΑΕΤΟΙ

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ "ΠΑΤΑΤΕΣ ΠΑΤΑΤΕΣ"


Οι σακούλες και τα χάρτινα πιάτα μετατράπηκαν σε αποκριάτικες στολές!


Τα πλαστικά μπουκάλια, τα τενεκεδάκια, οι κονσέρβες και τα βαζάκια έγιναν οι κάτοικοι της Ανακυκλούπολης και οι ήρωες του κουκλοθεάτρου μας!




ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ "ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΟΥΠΟΛΗΣ ΣΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΝ"



  • Δημιουργία αφίσας με σύνθημα "ΚΑΘΑΡΗ ΠΟΛΗ - ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΛΗ", την οποία αναρτήσαμε στον εξωτερικό τοίχο του Νηπιαγωγείου μας ώστε να αποτελέσει έμπνευση και προτροπή για ένα περιβάλλον πιο καθαρό!




  •  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου