Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2017

2ος ΣΤΑΘΜΟΣ: ΟΛΛΑΝΔΙΑ ΚΑΙ VAN GOGH

Το ταξίδι μας στον κόσμο συνεχίστηκε, με αφορμή τον πίνακα: "4 δέντρα" του Van Gogh, στην όμορφη Ολλανδία, χώρα καταγωγής του. Ο ζωγράφος γεννήθηκε στο ολλανδικό χωριό Ζούντερτ (Zundert).  Περιηγηθήκαμε διαδικτυακά, και είδαμε το έργο του ζωγράφου, ακούσαμε τις λέξεις "φίλος και αγάπη" στα ολλανδικά (vriend και liefde) -τις οποίες και είπαμε εξαρχής ότι θα μαθαίνουμε σε κάθε καινούρια γλώσσα που θα συναντάμαι- και ανακαλύψαμε στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη χώρα αυτή: ιδιαίτερη αρχιτεκτονική,  κανάλια, γέγυρες, ποδήλατα, όμορφη εξοχή με τουλίπες, ανεμόμυλους, αγελάδες και χωρικοί με παραδοσιακές φορεσιές.
Ετσι δημιουργήθηκε η αφίσα μας για την Ολλανδία.







 Και ενδεικτικά κάποιες από τις ατομικές ζωγραφιές των παιδιών για την Ολλανδία:





Τα  "4 δέντρα" στάθηκαν αφορμή να σηζητήσουμε για τον ζωγράφο, τη θεματολογία του, την τεχνοτροπία και τα χρώματά του. Επίσης, ανακαλύψαμε τις εποχές και τις αλλαγές που συντελούνται στη φύση γύρω μας  και να μιλήσουμε πιο διεξοδικά για το Φθινόπωρο, μια και πολλά από τα χαρακτηριστικά του απεικονίζονται στα έργα του ζωγράφου.

  • Τα παιδιά προσπάθησαν να αποδώσουν ατομικά και όσο πιο πιστά μπορούσαν τα δικά τους "4 δέντρα", χρησιμοποιώντας μια αχνή ασπρόμαυρη φωτοτυπία του πρωτότυπου πίνακα και την τεχνική του αλουμινόχαρτου και της μπατονέτας. Τσαλακώνοντας ο καθένας ένα κομμάτι αλουμινόχαρτου δημιουργούσε μια "αγκαθωτή" μπάλα, την οποία βουτούσε τη συνέχεια στα κατάλληλα φθινοπωρινά χρώματα του πίνακα ώστε να δημιουργήσει το φύλλωμα. Κατόπιν με λωρίδες εφημερίδας δημιουργούσε τους κορμούς που στη συνέχεια περνούσε αχνά με χρώμα  με την μπατονέτα. Με σφουγγαράκι δημιουργούσε τον ουρανό και η γη σχηματιζόταν από πυκνογραμμένους τους αριθμούς από το 1-4. Το αποτέλεσμα ήταν πράγματι εντυπωσιακό.
Το ποιηματάκι μας για το τρόπο που εργαστήκαμε
Το φύλλο που χρησιμοποιήσαμε

  
 






 ενδεικτικά κάποια από αυτά
 



  • Φυσικά, μιλώντας για το φθινόπωρο, τα χαρακτηριστικά του και τις αλλαγές που παρατηρούμε τη φύση, δεν παραλείψαμε να κάνουμε και έναν σύντομο περίπατο και να φέρουμε στην τάξη μας τους θησαυρούς που συγκεντρώσαμε. Αφού παρατηρήσαμε  τα φύλλα, τα ομαδοποιήσαμε σύμφωνα με το χρώμα και το σχήμα τους και στη συνέχεια κάναμε σειροθετήσεις με βάση το μέγεθος. 
  • Μάθαμε γιατί αλλάζουν χρώμα τα φύλλα και τι χρειάζεται ένα φυτό για να αναπτυχθεί και να παραμείνει γερό. Μας βοήθησε πολύ το υπέροχο υλικό από το ιστολόγιο της Τάνιας Μάνεση (http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/10/blog-post_3811.html)  και η σχετική εικονογραφηνένη ιστορία με τίτλο:"πώς τα φύλλα χάνουν το πράσινο χρώμα τους". Ετσι, προσεγγίσαμε έννοιες των φυσικών επιστημών όπως: χλωροφύλλη, ξανθοφύλλη, καροτίνη, γλυκόζη κ.α., φυτέψαμε τους σπόρους μας, παρατηρούσαμε και καταγράφαμε με αγάπη και φροντίδα την εξέλιξή του.Έτσι γίναμε κι εμείς λίγο πιο σοφοί....
  • Στη συνέχεια απόφασίσαμε να αξιοποιήσουμε τα φύλλα που μαζέψαμε και να γίνουμε "οι βασιλιάδες του φθινοπώρου". Τα παιδιά παίξαν παιχνίδια ρόλων στις γωνιές και στη συνέχεια με τα φύλλα που μάζεψαν αλλά και άλλα που φτιάξαν από εφημερίδες, χαρτιά και φίλτρα του καφέ δημιούργησαν τα φθινοπωρινά τους πορτρέτα. Διαπιστώσαν τις ιδιότητες του διηθητικού χαρτιού και τη μαγεία που εκτυλισσόταν μπροστά τους με το νερό και τα χρώμματα. Με πινέλα και νερομπογιές  χρωμάτισαν αλλά και με δακτυλομπογιές δημιούργησαν στάμπες φύλλων στο χαρτί τους.


 











  • Στη συνέχεια αναφερθήκαμε στη συμμετρία, στην έννοια του μοτίβου, του σημείου, στα είδη των γραμμών, στην τεχνική zentagle και έτσι φτιάξαμε τα "φυλλομηλομοτίβα" μας.


                                                 
  • Με αφορμή τον πίνακα "καλάθι με μήλα" μιλήσαμε για τα φθινοπωρινά φρούτα και ειδικότερα για τα μήλα. Μάθαμε το τραγούδι: "η μηλιά" και παίξαμε "το καυτό μήλο", παραλλαγή της "καυτής πατάτας". Τα παρατηρήσαμε με όλες τις αισθήσεις μας και προσπαθήσαμε μια πρώτη εισαγωγή στα κλάσματα και την κατανοήση εννοιών όπως: ολόκληρο, μισό, τέταρτο.
 μισό
ολόκληρο
τέταρτο
μισό
ολόκληρο
  • Στη συνέχεια δημιουργήθηκαν ατομικοί πίνακες με σφραγίδες από αληθινά κομμένα μήλα (αυτά που είχαμε ήδη κόψει για να πειραματιστούν τα παιδιά με τις μαθηματικές έννοιες), αλλά και με μικρά φουσκωμένα νερομπαλονάκια που βουτούσαν τα παιδιά στις τέμπερες για να κάνουν την στάμπα του ολόκληρου μήλου. Στη συνέχεια κάναν με μπατονέτα τα κοτσανάκια, τα σποράκια και κολλήσαν πράσινα φυλλαράκια από πράσινο βελουτέ χαρτί. Απαραίτητη προυπόθεση όμως ήταν να δημιουργήουν το καλάθι από απλό λευκό χαρτί γράφοντας επαναλαμβανόμενα το γράμμα Μ, όπως "Μήλο".

                          

  • Φυσικά δεν ήταν δυνατόν να φάμε τα μήλα μόνο ωμά, θέλαμε να τα μαγειρέψουμε κιόλας, μια δραστηριότητα που εμάς μας αρέσει πολύ! Έτσι αποφασίσαμενα φτιάξουμε μηλόπιτα. Συγκεντρώσαμε τα υλικά με τη βοήθεια των μαμάδων, διαβάσαμε την οπτικοποιημένη συνταγή (από τη διεύθυνση: https://drastiriotites.wordpress.com), μετρήσαμε τις ποσότητες - κάναμε τη γλώσσα και τα μαθηματικά μας δηλαδή- και προχωρήσαμε στην εκτέλεση.
 





  • Κατόπιν, βλέποντας τον πίνακα "βάζο με χρυσάνθεμα", προσπαθήσαμε να τον αποδώσουμε σε μια ομαδικά, με εργαλεία μας: αληθινά χρυσάνθεμα που έφεραν τα παιδιά από το σπίτι αλλά και ψαλιδισμένα στις άκρες ρολά μικρά και μεγάλα, που τα χρησιμοποιήσαμε για να κάνουμε στάμπες. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το αποτέλεσμα και τα χρησιμοποίησαν και στην ελεύθερη στη γωνιά των εικαστικών.






  • Μιλώντας και για τις 4 εποχές, τον κύκλο των εποχών και του χρόνου, προσπαθήσαμε να φανταστούμε πως θα ήταν τα 4 δέντρα του Van Gogh και στις 4 εποχές. Χωριστήκαμε, λοιπόν, σε 4 ομάδες και κάθε μία ανέλαβε να αποτυπώση και μία εποχή. Έχοντας εξοικειωθεί πλέον με διάφορες τεχνικές, σκέφτηκαν και αποφάσισαν με ποιο τρόπο και με ποια υλικά θα δούλευαν. Προυπόθεση εδώ ήταν τα 4 δέντρα σε κάθε εποχή να έχουν για κορμό τους τους αριθμούς από το 1-4, ώστε να εισάγουμε και τα μαθηματικά στα έργα μας αλλά και τη γλώσσα μια και κλήθηκαν τα παιδιά να ενσωματώσουν στα έργα τους και το όνομα της κάθε εποχής. Έτσι το Φθινώπορο πήρε το 1, ο Χειμώνας το 2, η 'Ανοιξη το 3 και το Καλοκαίρι το 4. Επειδή όμως μας αρέσουν τα πειράματα, θελήσαμε να κάνουμε ένα πείραμα με το γάλα και τα χρώματα που ορίσαμε να συμβολίζουν την κάθε εποχή.  Και με την τεχνική Marbled milk paper, χρωματίσαμε τις βάσεις για τα έργα μας. Επίσης, για να περιγράψουμε την τεχνική μας συνθέσαμε και μικρά ποιηματάκια που μπορούν να διαβαστούν και ως οδηγίες σε κάποιον που θα ήθελε να κάνει το ίδιο.
η βάση μας με την τεχνική: Marbled milk paper
Το ποίημα για την τεχνική που ακολουθήσαμε



 



 



Φθινόπωρο
(φυσικά υλικά, κλαδάκια, φύλλα, μπατονέτα)

Χειμώνας
(κομματάκια εφημερίδας, φύσημα χρώματος με καλαμάκι)


Άνοιξη
(στριφτά κορδόνια από γκοφρέ, μπατονέτα και φελλός)
 


Καλοκαίρι
 (κομμάτια από κάνσον, οδοντόβουρτσες και κόκκινους καρπόυς από πυράκανθο της αυλής μας)



 Τα ποιηματάκια για τον τρόπο που κάθε ομάδα επέλεξε να εργαστεί:

  • Ο πίνακας "the Mulburry tree" αποτέλεσε έμπνευση για ατομικά τετράπτυχα των 4 εποχών. Φωτοτυπήσαμε το έργο, το χωρίσαμε σε 4 ίσα μέρη που τα κολλήσαμε σε μαύρο κάνσον. Κάθε τμήμα του δέντρου θα έπρεπε να απεικονίζει και μία εποχή. Υλικά για αυτό τα χρώματα που όρισαν τα παιδιά για κάθε εποχή, μπατονέτες και φελλοί.
Εδώ το παραθέτω σε 2 διαφορετικές μορφές ώστε να το επεξεργαστεί κάποιος με διαφορετική προσέγγιση















  • Διαβάσαμε την "περιπέτεια των 4 εποχών"της Μαρίζας Γεωργάλου και το "ένας μήνας σαν όλους τους άλλους"της Λότης Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου, το οποίο και αποτελεί ένα από τα βιβλία το οποίο και θα επεξεργαστούμε μέσα από συγκεκριμένες δρατηριότητες, αργότερα, στα πλαίσια της συμμετοχής μας στο διαγωνισμό της "βιβλιοτρεχάλας" των εκδόσεων Ψυχογιός. Επίσης, με την έναρξη του νέου έτους υποσχέθηκα στα παιδιά να φτιάξουμε τους μήνες κούκλες για κουκλοθέατρο ώστε να το παίξουμε στο σχολείο.
 
 Αποτέλεσμα εικόνας για ένας μήνας σαν όλους τους άλλους
  • Φτιάξαμε τον κύκλο των εποχών και των μηνών, ζωγραφίζοντας σε κάθε μήνα ένα σύμβολο που συμφωνήσαμε ότι τον χαρακτηρίζει.Το πατρόν το βρήκα στο υπέροχο ιστολόγιο της Τάνιας Μάνεση, στη διεύθυνση: http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2014/01/12_7928.html


 

  • Παίξαμε με εικόνες σχετικές με τις 4 Εποχές και προσπαθήσαμε να τις ταξινομήσουμε και να τις αντίστοιχίσουμε ανάλογα με την εποχή, περιγράφοντας, κάνοντας υποθέσεις και βγάζοντας συμπεράσματα. Αναφερθήκαμε σε κάθε μήνα χωριστά και με βάση αυτά που είχαμε διαβάσει στις προηγούμενες ιστορίες για τα χαρακτηριστικά του καθενός, προσπαθήσαμε να συμπληρώσουμε ένα παζλ με το σύμβολο του κάθε μήνα. Και τέλος παίξαμε σχετικά με το θέμα γλωσσικά παιχνίδια στον υπολογιστή, τα οποία και προβάλαμε στον βιντεοπροβολέα.
 





  • Ακούσαμε, τραγουδήσαμε,χορέψαμε και παίξαμε με τα: "ήρθε το Φθινόπωρο", "στη μηλιά τη φορτωμένη", "ο γέρο χρόνος" και
"τραγούδι του φθινοπώρου, του Τζίμη Πανούση"
 "ο γεωργός"
"12 μήνες αθλητές"

 με τις "4 εποχές του Vivaldi" εκφραστήκαμε κινητικά στον χώρο.
 
  •  Είδαμε στο Youtube
 Μια ταινιούλα με τα χαρακτηριστικά των 4 εποχών
και  Τον μύθο της Περσεφόνης, που κάποια στιγμή με την έναρξη του νέου έτους είπαμε να τον δραματοποιήσουμε.
  • Τέλος, κάναμε κάποια φύλλα εργασίας για τους πίνακες του Van Gogh τα οποία και παραθέτω παρακάτω.
α) Αντιστοιχήσαμε κομμάτια με λεπτομέρειες με τους πίνακες του Van Gogh στους οποίους ανήκαν  και είχαμε επεξεργαστεί έως τότε.

 Και συμπληρώσαμε τα κενά τους με τα αντίστοιχα κομμάτια που είχα αφαιρέσει
β) Άσκηση αντιστοίχησης και αρίθμησης

 γ) Το γράμμα Φφ



 Και έτσι τέλειωσε ένα ταξίδι μας ακόμη, για να συνεχίσουμε με το επόμενό μας!

1 σχόλιο: